ΣΙΝΕ – Κριτική (Trailer)

Αφού αισίως πιάσαμε το Μάη, προσβλέπουμε στο ΤΑΙΝΙΟΡΑΜΑ του Αστυ, θεσμό πια για τους κινηματογραφόφιλους της πόλης με, «πολύ», «πολύ καλό» και «φτηνό» σινεμά! Φέτος οι προβολές ξεκινούν στις 15/5 και θα διαρκέσουν έως και τις 9/7… Μέχρι τότε, αν θέλεις, μπορείς … «Να κάθεσαι και να κοιτάς» (2013) που λέει κι ο Γιώργος Σερβετάς στη μεγάλου μήκους φιλόδοξη ταινία του που βγήκε χθες! Πρεμιέρα έκανε και το ντοκιμαντέρ του Γιώργου Αυγερόπουλου «Το χαμένο σήμα της δημοκρατίας» (2013) για το «μαύρο» της ΕΡΤ καθώς και η μέτρια, μεταγλωττισμένη στα ελληνικά, οικογενειακή ταινία κινουμένων σχεδίων «Ενας σκίουρος σούπερ – ήρωας» (2013) του Πίτερ Λεπενιότις. Τέλος, βγήκε στις αίθουσες η βρετανική παραγωγή σε σκηνοθεσία Τζόναθαν Γκλέιζερ «Κάτω από το δέρμα» (2013). Ενα πολύ ιδιαίτερο, εφιαλτικό, ερωτικό θρίλερ επιστημονικής φαντασίας με μια παγερή, αισθησιακή, καστανή Σκάρλετ Γιόχανσον, στο ρόλο μιας εξωγήινης που τριγυρνά στους δρόμους της Σκωτίας «ψαρεύοντας» μοναχικά ανδρικά θηράματα. Ο Γκλέιζερ αναπτύσσει δική του γλώσσα χωρίς να χάνει το χρόνο του με λέξεις… Αφού έριξε στη συνταγή ολίγη από Μπέργκμαν κι ολίγη από Λιντς, επιδιδόμενος σε ταχυδακτυλουργίες έβγαλε απ’ το καπέλο ένα σαγηνευτικό, αρκετά σιωπηλό και αργό, θρίλερ / σπουδή στην ανθρώπινη συμπεριφορά και προσομοίωση. Στη μοναξιά και την εγγύτητα. Στον έρωτα και τη σεξουαλικότητα, στο δίπολο ανδρικό / γυναικείο. Η ταινία απευθύνεται μάλλον στις αισθήσεις παρά στο λογικό. Μπορεί να μην πείθει και να μην ικανοποιεί απόλυτα, αλλά, αναμφισβήτητα τρυπώνει κάτω από το δέρμα…

Ωστόσο, το βδομαδιάτικο «μπριγιάν» αμέτρητων καρατίων «Στιγμές στη ζωή ενός ήρωα» (2013) του Ντάνις Τάνοβιτς (Noman’s land- 2001), έρχεται από τη Βοσνία. Σινεμά «δημιουργού» που κόστισε το …αμύθητο ποσό των 30.000 ευρώ! Μάθημα για κάθε επίδοξο δημιουργό! Αναντικατάστατο!

«Στιγμές στη ζωή ενός ήρωα» (An Episode in the Life of an Iron Picker) του Ντάνις Τάνοβιτς

getImageΝαι, οι ήρωες είναι Ρομά. Πέραν όμως της εθνοτικής τους καταγωγής – όπως Αρβανίτες, Εβραίοι κ.λπ. – ταξικά, ανήκουν στους κολασμένους της Γης, στους φτωχούς, που δουλεύουν, αν και όταν βρουν, για ψίχουλα, χωρίς ασφάλιση. Οπως εκατομμύρια τυχερών που απολαμβάνουν την ιδιότητα του ευρωενωσιακού πολίτη! Γι’ αυτόν το λόγο, ΕΕ και ΝΑΤΟ διέλυσαν τη Γιουγκοσλαβία, για να εξυψώσουν τους μπας κλας βαλκάνιους σε σικ «Ευρωπαίους» – σαν κι εμάς! Στη μετα – γιουγκοσλαβική, καπιταλιστική Βοσνία των «τυχερών», το να είσαι ανασφάλιστος, συνιστά δικό σου πρόβλημα… Είναι αγκύλωση του παρελθόντος να λες ότι υγεία και φάρμακα είναι αγαθά… Στην ελεύθερη καπιταλιστική αγορά, αγαθά δε χωρούν. Υπάρχουν μόνο εμπορεύματα που κυκλοφορούν ελεύθερα… Κι εσύ, είσαι ελεύθερος να αγοράσεις ή να μην αγοράσεις κάτι… Αν εσύ δεν μπορείς να αγοράσεις μια Mercedes, πρόβλημά σου, η Mercedes πάντως, κυκλοφορεί ελεύθερα! Το ίδιο ισχύει για την Υγεία. Υπάρχει και διατίθεται ελευθέρως. Τώρα, εάν εσύ δεν μπορείς να την αγοράσεις… είναι άλλο… Μη συγκρίνετε τα παραπάνω ποταπά με την ελευθερία… Η ελευθερία είναι ό,τι σπουδαιότερο έχει ο άνθρωπος!

Η περιπέτεια μιας ανασφάλιστης γυναίκας και οι δρόμοι της αλληλεγγύης θα μπορούσε να είναι ο υπότιτλος της ταινίας που καταγράφει μια κατεστραμμένη, βιβλικής φτώχειας Βοσνία. Στο σεληνιακό αυτό περιβάλλον τα φουγάρα των εργοστασίων καπνίζουν μέρα νύχτα και πλουτίζουν σωρευτικά τους ομίλους ιδιοκτητών. Κι αυτοί που κάνουν τις μηχανές να καπνίζουν δεν μπορούν να ζήσουν… Το μοντέλο αναγνωρίσιμο… Η ταινία κοιτά με ώριμο βλέμμα την πραγματικότητα που μετατρέπει σε καλλιτεχνικό έργο το οποίο αντεπεξέρχεται περίτρανα στις απαιτήσεις, στις δοκιμασίες και τις τρικλοποδιές που βάζει ο αμείλικτος ρεαλισμός. Η αφήγηση γραμμική, σφιχτή, φτάνει χωρίς φιοριτούρες στην ουσία. Η κάμερα στον ώμο, ντοκουμενταρίστικη, φορτισμένη αισθητικά με την αγωνία και την αξιοπρέπεια των φτωχών που παλεύουν για την επιβίωση. Είναι εμφανές ότι η ταινία δεν μιλά για τους (ανασφάλιστους) Ρομά, γιατί η αδελφή της ηρωίδας έχει βιβλιάριο. Και η υποκρισία ξεχειλίζει με το «Ειδικό Βραβείο» της βαρύγδουπης «Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στον Κινηματογράφο» πέρσι στο Βερολίνο! Απόπειρα εξαγοράς ενός καλλιτέχνη που ωριμάζει με τον καιρό; Πολύ πιθανόν. Το φιλμ μιλά για τους φτωχούς, τους αδύναμους και τον πόλεμο που τους κήρυξε ο καπιταλισμός. «Ηταν καλύτερα στον πόλεμο», λέει ο πρωταγωνιστής…

Παραγωγή: ΒΟΣΝΙΑ – ΕΡΖΕΓΟΒΙΝΗ, ΓΑΛΛΙΑ, ΣΛΟΒΕΝΙΑ, ΙΤΑΛΙΑ (2013)

Trailer